Uf det er sårbart, markedsføring er personlig udvikling

Markedsføring er personlig udvikling

Min erfaring er at der er ikke noget mere udviklende på det personlige plan næst efter at få børn end at blive selvstændig erhvervsdrivende. Og det oplever jeg også med mine kunder, når jeg guider og støtter dem først gennem udviklingen af deres hjemmeside og siden med onlinemarkedsføring. Der er rigtig mange personlige udfordringer ind over, når vi stiller os frem i rampelyset med, hvem vi er og hvad vi kan og tilbyder.

Heldigvis elsker jeg udvikling og den vækst, der komme af det.

Uf, det er sårbart

I denne uge har jeg været til netværksmøde i to af mine netværk. Og fået mega meget feedback på nyhedsbreve. Heldigvis meget positiv feedback a la:

“Er det dig selv, der skriver dine nyhedsbreve?”

“Ja, det gør jeg.”

“Du skriver super godt.”

– Tusind tak for den feedback, den lunede når man som jeg har valgt at indtage scenen og vise mere af, hvad jeg står for og kan. Og jeg er jo hverken journalist eller tekstforfatter og temmelige håbløs til kommaer og nutids “r”er, som mine søde og meget kompetente kunder i tekst/korrektur branchen påpeger.

Markedsføring er personligudvikling - det er sårbart

Både handling og ikke handling har konsekvenser

Jeg har prøvet at gøre noget ved det ved at få korrekturlæst mine tekster. Men det går bare for langsomt for mig. Jeg skriver på flow og at få mine ideer ud på skærmen, når jeg er klar.

Det har konsekvenser, der er nogle af mine kunder, der ikke kan læse en sådan tekst. Det forstyrre deres fokus. Det betyder jeg pt. skriver til de af mine kunder, der kan leve med kommafejl og stavebøffer. Og så er der ligesom to muligheder med dem som ikke kan:

1) De lader være med at læse nyhedsbrevet og vi snakker sammen over telefon eller skype.

2) De falder fra og finder en anden leverandør, fordi det er vigtigt for dem.

Det gør ondt ja, men jeg kan ikke tilfredsstille alle. Det er en del af gamet.

Men så er der også den feedback, der gør rigtig ondt

At ville være perfekt

Jeg har det, som rigtig mange af mine kunder også har det: Jeg vil gerne gøre tingene perfekt. Der skal ikke være noget at komme efter.

Det holder bare ikke i virkelighedens verden. Der sker fejl ofte af uvidenhed. Den er jo heller ikke sjov, når man gerne vil føle sig god nok. Et andet grundtema i mange menneskers liv.

Jeg udsender nyhedsbrev for Horsens Freja, hvilket de i øvrigt er rigtig glade for. Og hører så, Hvor er han dum, ham der laver det, at han ikke ved at man ikke lægger et fuldt kampreferat i nyhedsbrevet, men henviser til at læse resten på hjemmesiden, fordi det ellers ryger i spamfilteret. Hvor til jeg må svare, at han ikke er en han, men en hun og det er mig.

Du er dum

Men den sved.

1) Han har jo ret

Fordi jeg faktisk også synes, det er den rigtige løsning, når der er meget forskelligt stof i nyhedsbrevet at skrive en intro og linke til relevante steder på hjemmesiden. Men at  der er en årsager til, at det er som det er, som ikke egner sig til tid og sted.

2) Trang til at retfærdiggøre sig

At det ved nærmere eftertanke ikke nødvendigvis er længden på nyhedsbrevet, der er årsagen til at nyhedsbrevet gik i hans spamfilter. Kender du det bagefter ved du lige, hvad du gerne ville have sagt. På den anden side, skal du er dum jo ikke modsvares med et det er du også. Den holder ikke en meter, så måske er det alligevel godt jeg ikke er så hurtig på aftrækkeren.

3) Jeg skulle have takket ham

Det er jo værdifuld viden at få at vide at nyhedsbrevet røg i hans spamfilter. Nu kan jeg jo justerer. Jeg kan eksempelvis lave en spamfilter test i Mailchimp for at se på, hvad den reelle årsag er. Jeg kan skrive i nyhedsbrevet til læserne, at hvis de har det problem, kan de opsætte deres mail program til, at mails fra afsenderen skal accepteres og ikke filtreres fra.

 

Så tusind tak for feedbacken

Det mener jeg virkelig. Den sendte mig sammen med et par andre kommentarer en tur til tælling med hovedpine, fordi jeg ikke følte mig god nok. Men nu har jeg fået set på, hvad det egentlig handler om og tænkt over, hvordan jeg vil bruge det konstruktivt fremover.

For jeg lever også efter den regel heller 80% godt og ud i verden end 100% perfekt, og der sker ikke en skid. Undskyld mit sprog.

At føle sig god nok

En anden regel jeg praktiserer er walk the talk. Og jeg har jo tidligere skrevet i nyhedsbreve og på bloggen om at en god fordeling af indhold i  nyhedsbreve er 80% viden/uddannelse, der har værdi i sig selv og 20% salg, der jo selvfølgelig også er værdiskabende, blot skal der en investering til først.

At tilbyde en ny ydelse som video er mega sårbart

I forlængelse af argumentet om at video er en effektiv måde, at vise mere af hvem man er og hvad man kan. Og vi nu har fået taget Ida Tangsgaards præsentationsvideo om. Så kunne jeg jo vise den og lave et tilbud på, hvad jeg kan hjælpe med, ift. hvis du selv vil prøve med video.

Her røg jeg så lige en tur i busken, fordi jeg fik feedbacken: Du er godt klar over at lyden er ret svær at høre?

Nej, det var jeg så ikke klar over for hos mig gik den fint igennem.

Hvem er jeg, der vil tilbyde at hjælpe nogen med video, jeg er jo ikke:

  • Fotograf eller uddannet inden for videoproduktion
  • Jeg har en udfordring med lyssætning jeg ikke har fået løst
  • Og nu også med lyd

Det jeg kan tilbyde:

  • En lyst til at udforske, hvad video kan gøre for vores online markedsføring på lowbudget
  • Spirende erfaringer med manuskript og hvad virker/virker ikke
  • Jeg har et kamera, der tager ok billeder til skærm
  • Jeg har et redigeringsprogram og kan finde ud at klippe og lave overgange og sætte små tekster på
  • Jeg kan eksportere videoen til skærmvenligt format og
  • Oprette en Youtube konto og oploade til denne
  • Integrer videoen på hjemmesiden og
  • Fortælle hvordan den bruges på de sociale medier og i nyhedsbrevet

Så jo jeg er ikke ekspert a la video produktion til 10.000 – 20.000 kr stykket, det kender jeg faktisk nogen der kan. Men det er ikke der, de fleste af mine kunder er. Udgangspunktet er oftest: Ja, jeg vil gerne videre med min online markedsføring, jeg har ikke prøvet det før, så jeg er faktisk usikker på, hvordan det vil virke for mig, og der står ikke 20.000 kr i mit budget til video.

Så jeg har kikket indad og spurgt mig selv: Vil du tilbyde at hjælpe dine kunder med at optage videoer  og komme igang med at få erfaringer med mediet eller ej, føler du dig god nok, dygtig nok? Ja blevet svaret, når forventningsafklaringen er i orden.

Så er du klar har jeg et tilbud på video

Jeg tænker, vi i alt sammen kommer til at bruge en formiddag på forberedelser og optagelser af 1-3 videoer. En præsentationsvideo og 1-2 produkt/ydelsesvideoer a 1 -1 1/2 min. varighed.

Hvorefter jeg redigerer og oploader til hjemmesiden.

I alt vil det være noget jeg skal bruge en dag på til 4.500 kr.

Er du frisk på at afprøve det nu, så kan du spare 1.500 kr, så du for kun 3.000 kr kan komme igang på lowbudget. Eksperimentere og få erfaringer. Så du kan beslutte next step på et mere kvalificeret grundlag.

Jeg tilbyder kun ti seancer til denne pris, så det gælder først til mølle og senest 10 juni 2013.  Ring 27 11 96 77 og aftal hvad, hvor og hvornår vi skal optage.

Alle priser er  eksl. moms og kørsel.

God markedføringslyst

/Susanne

P.s.: Vil du se Ida’s video på youtube eller på hjemmesiden, så klik på linkene og skru op for lyden.

P.p.s: Lur mig om ikke den 1. snart er solgt, har har i hvertfald lige talt i telefon med en af mine gode kunder, der spurgte ind til: Jeg har set din video, kan du også hjælpe mig med sådan noget? Og så var jeg jo glad for at kunne sige at lige så snart vi to er færdig med at snakke kommer det et godt tilbud i nyhedsbrevet, så kan vi lige tales ved.

Det er bare så fedt, at blive beskæftiget i at det virke, det man går og siger og gør og det er ok at vise sin sårbarhed og det hele menneske man er –  Tusind tak.

Kommentarer

kommentarer

No comments yet.

Skriv et svar

Trænger du til et boost til udvikling af din online markedsføringsplatform, hvordan du bruger den og kan være synlig med det, du brænder for, på en måde der lige er dig?

Modtag også gratis tjeklisten: Få succes med din hjemmeside. Så er du igang.

Hvis ja, så glæder jeg mig til at inspirere dig. Susanne Andreasen  

Tilmeld dig All-Webs nyhedsbrev her:

Ja tak, det vil jeg gerne