Vi har ½ sekund til at fange vores læseres opmærksomhed. ½ sekund bruger de til at afkode om det er vær for dem at bruge tid på dit arbejde, dit hjerteblod, den værdi, den gave, du gratis giver dem. Det er som et blink med øjet og de har klikket eller scrollet sig videre.
Hvad er det så, vi typisk gør forkert?
Og hvad kan vi gøre i stedet?
1. Vi skal varmes op
For det første har vi mennesker det med, at vi skal tale os varme og det gælder også når vi skriver. Du kender det sikkert til netværksmøder og selskabelige sammenhænge, hvor du utålmodigt tænker: ”Kom nu til pointen!”
Men du kan ikke lige slippe væk, så du er nødt til at høre historien til ende.
Løsning:
Når du skriver tekster. Skriv så blot af hjertens lyst, skriv dig varm. Men derefter går du i redigeringsfasen og sørger for at dit budskab står klart og tydeligt fra starten af din tekst.
2. Vi er for meget i os selv
Den anden fejl vi gør, er at vi er meget ovre i os selv når vi skriver. Vi sætter os ikke i vores læseres sko.
Hvad er deres intention med at læse? Hvad er de ude efter?
Er det et blogindlæg har de måske fundet dig via en søgning. De har søgt på et problem, de gerne vil have løst.
Jeg har den hypotese at 80% af os er væk fra motiverede, så vi har stillet et spørgsmål omkring deres problem. Mens 20% er henimod motiverede og går efter drømmen i deres søgning.
Løsning:
Derfor er det effektiv at svare på spørgsmål. Dvs. din tekst møder dem i titel og introtekst i deres spørgsmål i deres problem og på hvilken særlig måde, du løser det.
Vil du gerne vide med om, hvilke spørgsmål der er relevante i din niche, så tag fat i mig.
3. Vi tænker ikke på læsevenlighed
Den tredje fejl er, at vi møder læseren med en tekst mur. Der er ingen luft i teksten, igen underoverskrifter til at guide dem gennem teksten og ingen tillidsvækkende billeder.
De orker vi på ingen måde som læser. Så er vi væk igen.
Løsning:
Løsningen er, at vi arbejder med læsevenligheden af vores tekster, noget jeg bruger en del tid på, når jeg giver mine kunder feedback på deres markedsføringstekster, hvad enten det er til hjemmesiden, nyhedsbrevet eller et opslag på sociale medier.
Vil du gerne have sparring på, hvad du kan gøre for at dine tekster bliver læst, kontakt mig på sms: 27119677 eller sua@all-web.dk, så vi sammen kan finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig.
God udviklings og markedsføringslyst
Susanne