– 5 ideer til hvad du kan tjekke på din hjemmeside for at højne brugeroplevelsen

Din hjemmeside er dit udstillingsvindue og 24/7 repræsentationen af dig og din virksomhed. Derfor er det vigtigt at overveje, hvilken oplevelse giver du dem, der kommer ind på din hjemmeside.

Jeg har lavet en inspirationsliste til ting, du kan kikke efter ud fra en gennemgang af en hjemmeside, jeg lige har tjekket ud og som trænger til et løft. En hjemmeside som meget godt viser, nogle af de ting, man som bruger oplever på nettet.

Ingen brudte links

Tjek at dine links virker, der er ikke noget så frustrerende, som at have lyst til at læse videre og så virker linket ikke.

Bruger du WordPress, er det meget let, du kan installere et plugin, der hedder Broken Link Checker og den vil hurtigt afsløre, om du har links, der ikke virker.

Brudte links sådan får du nemt styr på dem

Forældede datoer

Har du kurser eller eventdatoer på din hjemmeside, så tjek at du ikke har udløbne datoer. Det virker ret uprofessionelt, at indhold ikke er opdateret. Det er bedre at skrive tilmeld dig mit nyhedsbrev og få besked om, hvor når det næste kursus eller event afholdes end at have en udløben dato.

Du kan endda løfte den en tak og få afsløret evt. interesse ved at skrive, at man kan tilmelde sig en venteliste.

Forældede årstal

Det kan også være at du har benyttet årstal fx: 2020 og når vi når frem til 2022 skal de opdateres med 2021.

Du kan nemt tjekke, hvad Google ser af årstal på din hjemmeside ved at skrive:

site:https://ditdomæne.dk årstallet

Fx.: site:htttps://all-web.dk 2020

Og så tjekke årstal fra, hvornår du begyndte at skrive til i år.

Tjæk om der er forældede årstal på din hjemmeside

Tomme sider

Tjek at du ikke har offentliggjort tomme sider eller sider med meget lidt indhold. Det skader brugeroplevelse og din position i Google.

Gør dem til kladder og læg dem så på, når du har indholdet klar.

Det er typisk en fejl, mange der ikke selv opretter menupunkter falder i. Intentionen har været, at der skal indhold på, men så er tiden gået med noget andet.

Brug af fagord og indforståede begreber

Når jeg gennemlæser en hjemmeside, oplever jeg ofte, at der bliver brugt ord jeg ikke forstår. Tjek at du får forklaret fagord, hvis de er vigtige. Du kan linke til forklarende sider, eller lave en forklarende tekst, der vises, når musen holdes hen over ordet.

Ellers brug de ord, som dine kunder bruger. Det er også dem, de bruger, når de søger. Og det vil skabe tryghed.

Fx. ville jeg forleden finde ud af, hvor man kan købe hyldepapir. Det kunne jeg ikke finde. Men efter noget læsning fandt jeg ud af, at der nu tilbydes et alternativ: Klæbefolie.

Den hjemmeside, der havde gjort sig umage med at fortælle om, hvordan man i dag ikke bruger gammeldags hyldepapir men klæbefolie, ville klart have fået min opmærksomhed. Og det er jo det, det handler om.

Hvorfor kun 5 ideer?

Der er rigtig mange ting, du kan tjekke. Men jeg vil gerne have dig med til at få udført ideerne i praksis. Book ½ – 1 time i din kalender en gang om ugen den næste måned og få tjekket din hjemmeside igennem for disse faldgruber.

Når måneden er gået, har du fået løftet brugeroplevelsen af din hjemmeside en tand. Så den mere er et match til, hvordan du i øvrigt servicere dine kunder.

Løft din hjemmeside

Har du brug for hjælp, er du velkommen til at ringe til mig på 27119677, og så er du hurtigt hjulpet videre.

God udviklings- og markedsføringslyst.

Susanne Andreasen

Trænger du til et boost til udvikling af din online markedsføringsplatform, hvordan du bruger den og kan være synlig med det, du brænder for, på en måde der lige er dig?

Modtag også gratis tjeklisten: Få succes med din hjemmeside. Så er du igang.

Hvis ja, så glæder jeg mig til at inspirere dig. Susanne Andreasen  

Tilmeld dig All-Webs nyhedsbrev her:

  Ja tak, det vil jeg gerne